מה עלול לקרות אם לא מטפלים בפחדים של ילדים?

שתפו מכאן:

אני יודעת שזה עשוי להפתיע אותך אבל אם לא עוזרים לילדים לעבד תחושות פחד שהם חווים אז מצד אחד מאד יכול להיות שגילויי הפחד יעלמו אבל, מה שכן עלול לקרות זה שהם יתחלפו ברגש אחר, עמוק יותר שעלול לחולל מצב מורכב הרבה יותר.

פחדים הם סיפור מאד מורכב לכל כך הרבה ילדים. זה יכול להיות קשור לפחד נטישה, פחד להיות לבד, פחד מדברים דמיוניים שהם חולמים עליהם או חושבים עליהם וגם פחד מדברים מוחשיים כמו דברים שקורים סביבנו, למשל ילדי הדרום או הצפון ששומעים לא פעם רעש חזק של בומים, אזעקות שיש אזורים ששומעים לצערנו, של כל מה שהם רואים, שומעים וחווים במציאות שלנו ושל הילדים שלנו. או כל הילדים בכל הארץ שחווים כבר שנתיים של חוסר ודאות עם מחלה מסתורית שמטילה המון הגבלות עליהם.

הפחד יכול להתבטא באופנים שונים: ישירים ועקיפים. יש ילדים שאומרים שהם מפחדים, בוכים, צועקים. וילדים אחרים יבטאו את החשש שלהם בהצמדות למוכר ולקיים, בנסיגות התנהגותיות ורגשיות שונות ועוד.

הפחד מתבטא כסדרה של תחושות שמקבלות ביטוי גם במישור הפיזי. זאת אומרת שזו דראמה רגשית ומחשבתית שמשולבת בתוך דראמה פיזית.

פחדים הם חלק מהתהליך ההתפתחותי של הילדים שלנו ועל פי רוב הם ידעו להתגבר עליהם בחלוף הזמן. ההתגברות העצמאית היא משמעותית כיוון שהיא בונה בטחון ביכולות שלהם והבנה שיש להם בתוכם את הכלים למצוא את איזורי הנוחות שלהם.

אני משוכנעת שלכל אחד מכם ההורים יש פחד כלשהוא שליווה אתכם בילדותכם והיום הוא נעלם, אולי משהו שאפילו הפך למיתולוגיה משפחתית או בדיחה בחלוף השנים. זה לא מבטל את העובדה שאתם בילדותכם חוויתם את הפחד והתמודדתם איתו. כשאני הייתי ילדה פחדתי מאד מכלבים ברמה של שיתוק והיום הפחד הזה לא קיים, אני זוכרת את החוויה של הכיווץ והשיתוק כשהיה עובד לידי אפילו גור כלבים קטנטן. אתם בטח מכירים את הגישה שאומרת שכדי להתגבר על הפחד יש להתעמת איתו ולהחשף אליו. אז ללא כל כוונה זה למעשה קרה לי, כיוון שלחברה הכי טובה שלי, השכנה מהדלת ממול היה כלב. לא פינצ’ר אלא רועה גרמני גדול ומפחיד ועם כל הפחד שלי עדיין הלכתי אליה כי רציתי לשחק איתה וכן החשיפה למקור הפחד סייעה לי להבין שניתן לשלוט בכלבים, שהם לא כולם רעים ומפחידים וכך להתגבר עליו בהדרגה. זה לא שאני מעודדת את כולכם עכשיו לקחת את ילדיכם ולעמת אותם עם הפחד אבל בהחלט כן מעודדת אתכם להניח לילדים שלכם לבטא את הרגשות שלהם סביב הפחד ולתת מקום לרגשות הללו. אבל אם לא קיבלתם מעטפת להתמודדות עם הפחד אז הוא לא נעלם, אלא הפך למשהו אחר…

חשוב לציין שהפחד הוא תופעה טבעית לחלוטין. כל הילדים מתמודדים עם פחדים באופן טבעי וגם אנחנו כבוגרים מתמודדים לעיתים עם פחדים וחששות.

אנחנו נולדים עם שני פחדים בלבד: פחד מרעשים ופחד מנפילה אך עם תהליך הגדילה וההתפתחות נוספים עוד ועוד פחדים כלמידה ממה שהילדים לומדים מהסביבה.

רבים מאיתנו גדלו בסביבה בה מתוך חוסר אונים או חוסר ידיעה הייתה נטייה להקטין את משמעות הפחד של הילדים: ” אל תפחד, זה רק כלב שנובח”, “מה אתה תינוק? מה אתה מפחד מדלת שנטרקת?” אלה רק חלק מהמשפטים ששמעתי בחיי מהורים, דודים, סבים ומורים שניסו להרגיע ילד מפוחד דרך הקטנת המשמעות של מקור הפחד.

רק שזה יצר משהו אחר לחלוטין, יתכן שהילד באותו רגע הפסיק להפגין את רגשות הפחד, אך משהו אחר מתחיל להתחולל בו בו ברגע.
כי ברגע שהפחד לא קיבל מעטפת של הכלה ממי שסביב הילד, למעשה הילד לא מקבל הכרה בחוסר האונים הטבעי שהוא חש. הפחד נקבר עמוק פנימה אך רגש מודחק תמיד יתפרץ החוצה בדרך כל שהיא.

אצל ילדים, הרבה פעמים נראה את הפחד נעלם אך מתחלף בהמשך בהתקף של כעס, בין אם זה התקף חד פעמי או סדרה של התפרצויות.
נכון שהילדים לא בהכרח ידעו להגיד לכם שהכעס שלהם כרגע הוא תוצר של הפחד שהם חוו מוקדם יותר באותו היום או ביום אחר. את זה יודע כל מי שהדחיק רגש.
לא תמיד נדע לייצר את הההקשר בין הרגש המודחק והתופעה שלפתע מתפרצת בדרך של התנהגויות אחרות, כעסים ולפעמים אפילו מחלות בבגרות.

התפרצויות של כעס וזעם, מניסיוני האישי וגם מניסיון של עבודה עם אנשים רבים, הם כמעט אף פעם לא כתוצאה ישירה של מה ש”הכעיס” את האדם.
מתחת לכל התקף כעס ובטח במקרים בהם יש ילדים עם נטייה מוגברת להפגנה של כעס ותסכולים, שוכן רגש עמוק יותר: הפחד. הפחד שמוביל לחושה של חוסר אונים וחוסר יכולת לבטא את עצמם.
הכעס הוא תגובה למצב בו האדם חש, בצורה לא מודעת מאויים.
ואיום הוא המקור לכל תחושת פחד.

לכן במקרים רבים כל כך שבהם הורים רוצים ללמד את הילדים שלהם לשלוט בכעסים שלהם, ממליצים להורים קודם כל לעזור לילדים שלהם להתמודד עם רגשות הפחד שלהם.

אז איך נעזור לילדים שלנו להתמודד עם הפחדים שלהם?
1. ניתן להם מקום לבטא את הרגש הזה בין אם מקור הפחד הוא אמיתי או מדומיין (מפלצת מתחת למיטה למשל)
2. נחפש אמצעים יצירתיים לשחרר את תחושת הפחד שלהם
3. נצמצם את מידת החשיפה למקורות הפחד
4. ניגע בהם יותר בחיבוקים עמוקים ועוטפים
5. ניתן לגיטימציה לרגשות שהם חווים ונאזין להם
6. נשתמש בכוחו של הדמיון לשם יצירה של תחושת בטחון עמוקה יותר

רוצים כלים יותר ספציפיים על מנת לעזור לילדים להתמודד עם פחדים?
בשמחה ובאהבה.
הערכה להתמודדות עם פחדים בהשקעה מצחיקה, רק ל50 הנרשמים הראשונים – בקליק כאן
ה
ערכה הזו הוכיחה את עצמה במצבים מגוונים של ילדים שהתמודדו עם פחדים והדבר הכי מפתיע הוא המהירות בה התוצאות מגיעות!
כאן מקליקים לכל הפרטים על 82% הנחה על הערכה ל50 הנרשמים הראשונים

הערכה כוללת בתוכה:

  • סדנא אינטרנטית מיוחדת בת כשעתיים: הסודות של לחישות לילה להעצמת ילדים להתמודדות עם פחדים
  • דו”ח מיוחד עם כל הכלים והתרגילים כדי שתפיקו את המיטב מהסדנא
  • 2 קבצים של לחישות לילה להעצמת ילדים להתמודדות עם פחדים (לבנים ולבנות)
  • בונוס: סרטון וידאו ליצירה של צמיד אומץ קסום יחד עם הילדים ליצירת תחושת בטחון אישי
  • בונוס: ערכת לחישות אהבה לתיק האוכל של הילדים (לבנים ולבנות)

לאור המצב אני מציעה את הערכה בהשקעה מצחיקה כדי לאפשר לכל הורה ולכל ילד להנות מהעצמה וחיזוק רגשי והתנהגותי לנוכח הפחדים שהם חווים.

אם החלטתם שאתם מוכנים לעשות את הצעד- זו ההזדמנות שלכם לעזור לילדים להתמודד עם הפחדים ולפתח תחושת בטחון אישי ורוגע. לפרטים נוספים ולרכישת הערכה לחצו כאן עכשיו
המבצע יסתיים ב30 לנובמבר בחצות או כאשר נגיע לאדם ה50 שיממש את הטבה- מה שיקרה קודם.

רוצים עוד דרכים להתמודד עם פחדים?
בשמחה ובאהבה, קבלו ממני במתנה וללא עלות הנחיית דמיון מודרך ליצירת תחושת הגנה ובטחון אישי לילדים- בקליק כאן
בטוחה שיש הורים בסביבתכם שיודו לכם על כך וגם אני 

יום מבורך ושקט,
אינסה

באהבה אינסה קליינמן לחישות לילה להעצמת ילדים


שתפו מכאן:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.