שבעה עקרונות זהב להעצמת ילדים

שתפו מכאן:

7 עקרונות להעצמת ילדים- לחישות לילה

“אני כל הזמן מעצימה את הילדים שלי ונותנת להם מחמאות על כל מה שהם עושים ואומרים ועדיין אין להם בטחון בכלל. אני עוזרת להם בכל בקשה כדי שהם ירגישו שהם מצליחים וזה פשוט לא עוזר. מה עוד אני צריכה לעשות כדי להעצים אותם?”

את השאלה הזו ועוד רבות כמותה אני מקבלת מהמון אמהות והגיע הזמן לעשות קצת סדר בדברים.

ראשית חשוב שנבדיל בין מחמאה להעצמה. מחמאה בפני עצמה היא חלק מתהליך של העצמה אולם היא אינה עומדת בפני עצמה וגם צריך לדעת איך להחמיא.

אז ריכזתי לכם כמה כללים שיעזרו לכם צעד אחרי צעד להגדיל את היכולת שלכם להעצים את הילדים שלכם ולבנות בהם תחושה של בטחון ודימוי עצמי מוצלח:

התרכזו במה שחיובי– רוב היום אנחנו עסוקים בלהגיד לילדים שלנו מה לא לעשות ואיך הם יכולים לשפר את התנהגותם: “אל תעשה ככה”,  “למה את מציקה לאחיך?”, “אסור לטפס לשם”… אנחנו הופכים לאט לאט לשוטרי התנועה וההתנהגות של הילדים שלנו ועסוקים בהבלטה של הדברים השליליים וכשיש שקט בבית והכל עובד כמו שצריך אנחנו שקטים וכמעט לא מתייחסים. התחילו לאמן את עצמכם להתרכז בהתנהגויות החיוביות של הילדים, במעשים הטובים שלהם, בקצה החוט של אמירות, התנהגויות ומעשים חיוביים. ואת זה תתחילו לציין בפניהם. דווקא כששקט בבית, דווקא כשהילדים משחקים יפה יחד או מציעים עזרה אחד לשני- זה הזמן להתערב, לציין את הדבר הזה הקול רם ולשבח אותם.

שחררו את ההשוואתיות– אחד הדברים הכי הרסניים לדימוי העצמי של הילדים זו ההשוואה לרעה. “למה אתה לא יכול להיות קצת יותר כמו אחותך הגדולה?” או “למה שלא תלמדי להתנהג כמו החברה שלך?”. זה הרי מייצר תחושה איומה. תארו לעצמכם שבן או בת הזוג שלכם היה שואל אתכם: “למה את לא יכולה להיות יותר חתיכה, כמו השכנה?” או “למה אתה לא יכול להביא יותר כסף הביתה, כמו בן הדוד שלך שעובד בהייטק”. זה אולי נשמע מצחיק לחשוב שנדבר כך ואנחנו כמעט לא אומרים דברים כאלה למבוגרים סביבנו כי אנחנו נזהרים בכבודם. מוטב לנו כהורים שניזהר גם בכבודם של הילדים שלנו. אלה משפטים שאינם מלמדים את הילדים מה הם כן יכולים לעשות אלא רק פוגעים בהם וגורמים להם להתבצר בדימוי עצמי נמוך, תחושת חוסר אונים ובתחושת חוסר ערך. העדיפו לשוחח עם הילד או הילדה בקצרה על מה היה חיובי בהתנהגותם על מנת להדגיש את אותו קצה חוט חיובי עליו כתבתי בסעיף הקודם.

תלמדו להחמיא בצורה מדוייקת– ילדים פורחים ומשגשגים כשמכירים בהישגים ובהצלחות שלהם. זה מייצר אצלם תחושה שיש להם מקום חשוב בעולם. אולם הורים רבים נותנים דגש על תוצאות מוצלחות ומחמיאים רק כאשר הילדה מביאה ציון גבוה מבית הספר או כשהילד מצליח לקלוע לסל. מחמאות מהסוג הזה מרגילות ילדים להתמקד בהשגים ובתוצאות ולא בדרך או במאמץ המושקע להשגת המטרות. על מנת לחזק את המוטיבציה הפנימית של הילדים שלנו הקפידו תמיד להחמיא למאמץ שהילדים השקיעו על מנת להגיע למטרות שלהם. “כל הכבוד לך על הציון במבחן בחשבון וכל הכבוד לך על ההשקעה בשבוע האחרון, כל יום התכוננת חצי שעה וזה מה שעזר לך להצליח”. וגם אם הילד “נכשל” או לא הגיע לתוצאה הרצויה אפשר להחמיא על ההשתדלות על מנת להבהיר שתמיד ניתן להגיע למטרה על ידי אימון, לימוד והשקעת מאמץ.

תתמקדו בחוזקות שלהם– לכל אדם יש כשרון, לכל ילד יש יכולת ייחודית משל עצמו. לילד שמתקשה בלימודים יכול להיות שיהיה כישרון ספורטיבי או ילדה שמתקשה חברתית יתכן שיש לה כישרון יצירתי, מייקל פלפס השחיין האולימפי היה (ועודנו) ילד עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD). מגיל צעיר מאד אימו זיהתה שהוא טוב בשחייה והחליטה למקד את המאמצים שלה על הדגשת הכישרון הזה. היא לא התמקדה בלנסות להעצים את היכולת הלימודית שלו (שם היה לו מאד קשה להתרכז) היא התמקדה רק במה שהוא טוב בו, רק בכישרון שלו. והתוצאות לא אחרו להגיע, הוא זכה בתחרויות, זה חיזק את הבטחון שלו עוד יותר ואפשר לו לגדול להיות השחיין הגדול היותר שהיה אי פעם. לכל ילד יש את המתנה שהיא או הוא נולדו איתה. חדדו את החושים שלכם על מנת למצוא את המתנה הזו והתמקדו בה. לאחד יש לב טוב ונדיב, אחר מצטיין חברתית, שלישי חזק בספורט מסויים ולאחר יש יכולת של מוטוריקה עדינה שאפשר לתעל לטובת תיקונים בבית או כשרון אמנותי. כל אחד עם העולם שלו. ככל שתדגישו את אותה מתנה שהילד או הילדה קיבלו כך תראו כיצד הם חווים העצמה אמיתית ומרחיבים את הבטחון העצמי שלהם.

תנו להם לנסות לבד– הדרך הטובה ביותר להעצים ילד היא… לא אף אחד מהדברים הבאים: לא לעשות במקומם, לא להטיף להם, לא לנאום להם נאומים חוצבי להבות, לא להציע להם מה לעשות, לא לתת להם עצות… אז מה כן? לתת להם להתנסות ולפעמים גם ליפול, לתת להם להתמודד עם בעיות פשוטות על מנת שילמדו כמה כוח יש בהם להגיע לפתרונות ,לתת להם זמן לפתור את הדברים בקצב שלהם גם אם הקצב שלהם שונה משלנו ולצפות בהם איך הבטחון שלהם גדל ככל שהם עושים את זה בכוחות עצמם. כשהילדים שלנו מתנסים ובודקים, “נכשלים” ומנסים שוב ולבסוף מגיעים לפתרון הרצוי להם בלי התערבות שלנו הם מוצאים את מקורות הכוח והיכולת שלהם, הם מגדילים את טווח הנוחות שלהם וכך למעשה מתבצעת למידה של דברים חדשים בצורה הטובה ביותר עבורם. כך בדיוק אנחנו מעצימים אותם כי כך אנחנו מעבירים להם מסר שאנחנו סומכים עליהם באמת שהם מסוגלים.

תקשיבו להם באמת– הילדים שלנו תמיד יגידו לנו במילים או במעשים מה הם באמת רוצים. תהיו קשובים להם, לסימנים שהם נותנים ותפעלו על מנת לטעת בהם תחושה של בטחון שאתם שם בשבילם בכל עת. תפנו זמן איכותי להיות איתם, להקשיב להם, להתעניין בהם, ברצונות שלהם, בחוויות שלהם ושתפו אותם בחוויות שלכם כדי לייצר תקשורת חיובית, פתוחה ודו צדדית. מותר לכם להגיע הביתה ולהחליט שקודם כל מקדישים חצי שעה לשיחה. שיעורי הבית של הילדים ומטלות הבית שלכם יכולים לחכות. את חצי שעת ההקשבה ניתן לעשות גם בדרך משחקית ולא רק בצורה פורמאלית של שיחה מסביב לשולחן הדיונים. מחקרים מוכיחים שאלה הדברים שילדים זוכרים הכי טוב בבגרותם. את הזמן שההורים שלהם השקיעו בהקשבה אמיתית ובשיחות איתם.

תאמרו להם שאתם אוהבים אותם (גם אם לפעמים זה קשה)– יש ימים שממש קל להגיד לילדים כמה אוהבים אותם כי הם מקסימים ונפלאים ויש ימים קשים יותר. גם באלה וגם באלה תזכירו לילדים שלכם כמה אתם אוהבים אותם ללא תנאי, כמה הם נפלאים וכמה אתם רואים את היופי והקסם שבהם בכל מצב

כן יש גם עקרון שמיני 🙂 והוא מאד בסיסי וחשוב- תעצימו את עצמכם! הילדים שלנו לומדים הכל דרך התבוננות בנו ההורים. ההעצמה שלכם כהורים היא קריטית לכך שהילדים ילמדו, דרך חיקוי. הרי התפוח לא נופל רחוק מהעץ. להורים בעלי בטחון עצמי יהיו ילדים עם בטחון עצמי ולהורים ביישנים יהיו ילדים ביישנים.

הדימוי העצמי שולט בנו וקובע את התוצאות וההשגים שלנו ושל ילדינו. לצערנו ל90% מהאוכלוסיה יש דימוי עצמי נמוך בתחומים שונים בחייהם.
כדי להגיע לתוצאות חדשות, להשגים ולהצלחות כדאי ורצוי לחולל שינוי מהותי בדימוי העצמי ולחזק את
תחושת הבטחון העצמי.
וזה מה שאנחנו עושים יום יום עם הילדים שלנו. כל יום עובדים לשיפור הדימוי העצמי שלהם ודרך זה לחיזוק
הבטחון. חשוב לדעת שהבסיס לדימוי העצמי נקבע כבר בין גיל 0 לגיל 7 ושלב נוסף מתרחש עד גילאי 11/12.

ברור שניתן להמשיך לשפר גם בגילאים בוגרים יותר, אבל ככל שנתחיל מוקדם יותר, כך נבסס
אצל הילדים דימוי עצמי חיובי יותר לשנים ארוכות יותר. עכשיו יכול להיות שאתם שואלים את עצמכם: אבל איך ניתן לעשות את זה? איך אפשר לעזור לילדים לסגל אמונות חדשות לגבי עצמם ולחזק את הדימוי העצמי שלהם?

הרבה פעמים שאלו אותי מה אני עושה ואיך אני עושה את הדברים עם הילדים שלי ולכן ריכזתי את כל
הכלים הכי טובים שלי בערכה להעצמת דימוי עצמי להורים וילדים (כן, גם הורים צריכים ויכולים לחזק
את הדימוי העצמי והבטחון שלהם כדי לתת דוגמא אישית חיובית לילדים שלהם).
אחרי הכל בלחישות לילה להעצמת ילדים סייענו לאלפי משפחות ולילדיהם להגמל מהרטבת לילה ויום, להתגבר על פחדים, להפטר מתופעה של התלכלכות, לשפר כישורים חברתיים, לחזק את המיקוד ויכולת למידה בבית הספר (לילדים עם הפרעות קשב וריכוז) והכי חשוב: לחזק את הביטחון ולטפח דימוי עצמי מנצח.

מזכירה שביום שני, 19 לדצמבר בשעה 21:00 אני עורכת הדרכה אינטרנטית חינמית להורים להעצמת ילדים.
אני קוראת להדרכה:
איך לחזק את הדימוי העצמי והבטחון של הילדים כדי להבטיח שהם יצליחו לימודית, חברתית, וברמה האישית ללא צורך בעזרה חיצונית אלא רק באמצעים שיש לנו במסגרת המשפחה שלנו
רוצה לשריין לך מקום בהדרכה הזו?

ההרצאה תיערך מהנוחות של ביתך, במחשב שלך ואת רק צריכה להכין כוס שתייה כלי כתיבה ולהצטרף.
ההרצאה תיערך ביום שני, 19 לדצמבר בשעה 21:00.

ולא אני לא אשלח הקלטה למי שלא ירשם אליה.

נרשמים להדרכה בחינם בקליק כאן על הקישור

בהדרכה נשוחח על 
הדרכים בהן תחזקו את הבטחון העצמי של הילדים שלכם, ותקנו להם תחושת יכולת עצומה, כך שלא ירגישו חסרי אונים, וידעו להתגבר על כשלונות!
בשיעור אני אחשוף בפניכם :
🎯 מהו דימוי עצמי, מתי הוא נוצר ומה עלול לפגוע בדימוי העצמי של ילדינו
🎯 4 דרכים שיבטיחו דימוי עצמי מנצח לילדיכם
🎯 נגלה את הטריק, שנותן תחושת יכולת עצומה, שאין שנייה לה, כך שלא יחששו לאכזב אתכם וידעו להתגבר על כשלונות
🎯 איך להבין את מה שקורה בעולם הרגשי של הילדים בלי תיווך של אף אחד
🎯 נדבר על כוח המוח להעצמת הדימוי העצמי שלנו ושל ילדינו- ונסקור יחד את שיטת לחישות לילה להעצמת ילדים
🎯 תבינו איך גם אתם תוכלו בקלות להשתמש בכלים של שיטת לחישות לילה להעצמת ילדים ולחולל את השינוי הרצוי בבית ומהר
וכל זה בחינם לגמרי מהנוחות של ביתך.
כל מה שצריך לעשות זה להרשם בקישור הזה ואשלח במייל חוזר אישור הרשמה.


שתפו מכאן:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.