איך ללמד את הילדים לבקש סליחה?

שתפו מכאן:

לא רק תקופת הסליחות של יום הכיפורים זה זמן מצויין לדבר על הדרך בה נוכל ללמד את הילדים שלנו לבקש סליחה ולהתכוון לזה.

הרבה פעמים קורה שהורים מבקשים: למה הרבצת לאחותך? עכשיו תבקשי סליחה תכף ומיד.
והילדה תבקש סליחה אבל לא תמיד ברצון רב ולפעמים עם תחושת התמרמרות כי זה משהו שנכפה עליה.
הנה שיחה שהתנהלה בביתנו לפני כמה שנים בערב יום כיפור.

יובל (בני הבכור): זה יום כיפור אז אתה צריך לבקש ממני סליחה.
ערן (בני הצעיר): ….. שותק
יובל: אתה רוצה שאני אתחיל?
ערן: כן
יובל: אני מבקש סליחה
ערן: אני סולח. סלייייייייייייייייייחה
יובל: גם אני סולח.

האם באמת התבצעה כאן סליחה?
לא בטוח. נעשה כאן משהו טכני, שהם שמעו שצריך לעשות אז הם עשו.
וגם כשהורים מבקשים מהילדים לבקש סליחה האח או מהאחות או מחברים זה נעשה הרבה פעמים בחוסר רצון, מתוך תחושה של כפייה ולא מתוך הפנמה של העיניין והמעשה.

יש ילדים רבים שלא פשוט להם לבקש סליחה כשהם עושים משהו לא בסדר, מעליבים אחרים, פוגעים, או מתנהגים בדרך לא רצויה לנו ולהם.

יש כמה דרכים לעזור לילדים שלנו ללמוד את חשיבות הסליחה.

1. להרגיע את הסערה– המון הורים מרגישים יותר טוב כשהילד מבקש סליחה מיד אחרי שקרה המקרה שדורש התנצלות. אולם הילדים נמצאים בעיצומה של הסערה ולכן לבקש מהם להתנצל יכול לגרום למצב הפוך לגמרי: או שהם ממש יתנגדו, או שהם ירגישו שהם הפכו להיות הקורבן של המצב. בכל מקרה מומלץ לחכות קצת עד ש נשוחח עם הילד על מה שקרה ואז נמליץ על בקשת הסליחה. הרבה יותר קל להקשיב כשאנחנו רגועים.

2. ותרו על נאום ארוך– במקום לשאת נאום חוצב להבות על איך כן מתנהגים ואיך לא מתנהגים ועל כמה חשוב לבקש סליחה תכף ומיד, ניתן לשאול את הילדים: מה הכעיס אותך? מה גרם לך להתנהג כך? מה ניתן לעשות בפעם הבאה בדרך אחרת?
ככל שתשאלו יותר שאלות תאפשרו לילדים להבין בכוחות עצמם מה הם עשו לא בסדר ולמצוא דרכים מועילות להתמודדות בפעם הבאה.

3. תרגלו איתם– למדו את הילדים שהמילה סליחה היא רק מילה ותרגלו איתם את זה. אמרו לילד פשוט להתאמן להגיד את המילה סליחה במצבים שונים שאינם קשורים. התרגול עצמו יעזור לילדים להבין שלא נגרם להם כל נזק כשהם מבקשים סליחה ויחד עם זה הם יוכלו בקלות רבה יותר פשוט להתנצל כשהם צריכים.

4. צרו מסגרת– תרגלו יחד עם הילדים את שלושת המשפטים הללו שיהוו מסגרת לבקשת סליחה ולתהליכי התפייסות:

  1. אני מצטער/ת על (וכאן שישלימו את המעשה שבגללו הם מבקשים סליחה)
  2. זה לא היה נכון מצידי… להרביץ/ להציק/ לחטוף/ לדבר לא יפה/ תנו לילד או לילדה לתאר את המקרה
  3. בפעם הבאה אני… וכאן הניחו לילדים להשלים את המשפט על האופן בו הם יתנהגו בפעם הבאה
  4. שבחו אותם על הבגרות שלהם, על היכולת שלהם לראות את הקושי של הצד השני ולגלות אמפתיה, על זה שהם מסוגלים לבקש סליחה ודרך זה לפייס ולהתפייס. תראו להם שאתם רואים אותם ואת ההשקעה שלהם בבקשת הסליחה

5. תנו להם דוגמא אישית– שימו לב כמה פעמים אתם מבקשים סליחה מהילדים והסובבים אתכם כשצריך לבקש. לפעמים אנחנו מבטיחים דברים לילדים ולא מקיימים מותר לבקש סליחה על זה. לפעמים קורים מצבים בהם ראוי שגם אנחנו נבקש סליחה. זו אחת הדרכים הטובות ביותר ללמד את הילדים שלנו לבקש סליחה. על ידי מתנת הדוגמא האישית שלנו עבורם.

אם נבהיר לילדינו שבקשת הסליחה מחזקת אותם ולא מחלישה אותם, מעצימה אותם ולא מקטינה אותם, נדבר איתם בצורה מעצימה וניתן להם דוגמא אישית נתחיל לראות תוצאות במהרה.

ספרו לי בתגובות או במייל מה חשבתם ובינתיים מזכירה שלכבוד חגי תשרי החלטתי לערוך מבצע על כל לחישות הלילה להעצמת ילדים. הלחישות המופלאות הללו הן קבצי שמע יחודיים, שמשמיעים לילדים אחרי שהם נרדמים עם השפעה מהירה בצורה יוצאת דופן על המצב הרגשי וההתנהגותי של הילדים. בין אם הם חווים דימוי עצמי או בטחון נמוך, פחדים, התקפי תסכול וכעס, מוטיבציה נמוכה בלימודים, קשיים חברתיים, תזונה לא בריאה, או קשיים חברתיים או הרטבה, לכל אלה יש פתרון בחנות הדיגיטלית של לחישות לילה.

כל אחד מהקבצים האלה עולה 150 שח בימים כתקנם, אבל כרגע לכבוד חגי תשרי, יש בחנות מבצע וכל אחת מהלחישות לילדים עולה סכום צנוע של 52 שח בלבד.

כאן מקליקים לבחירת הלחישות המתאימות לילדים שלכם ואפשר לצאת לדרך כבר הערב עם העצמת הילדים

באהבה,
אינסה קליינמן לחישות לילה להעצמת ילדים

לחישות לילה להעצמת ילדים

לחישות לילה להעצמת ילדים- ילד מחזיק שלט עם המילה סליחה


שתפו מכאן:

2 Replies to “איך ללמד את הילדים לבקש סליחה?”

  1. ואולי… ילדים לא באמת צריכים לומר את ה-מילה (“סליחה”, “אני מצטער”, “אני מתנצלת”…). הרי הם מבקשים סליחה בדרכים שלהם: לפתע מזמינים את האח שפגעו בו לשחק איתם\נותנים לו משהו שהוא רצה, מחבקים חזק את מי שפגעו בו…הסליחה שהם יגידו תיישב משהו אצלנו, המבוגרים, אבל אצלם לא בהכרח יתרחש תהליך משמעותי. שווה לרגע לעצור ולחשוב: אולי לא הם אלו שצריכים ללמוד לומר את ה-מילה, אלא אולי אנחנו הם אלה שצריכים ללמוד לקבל את בקשת הסליחה שלהם, גם היא מוגשת לנו בדרך שלהם (:

    • איזו דרך מרחיבת לב להתבונן דרכה בילדים. תודה רבה שחלקת את זה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.